Πέμπτη, 23 Αυγούστου 2012

Aμφιάρειο Ωρωπού: Επίσκεψη σε ένα από τα σημαντικότερα ιερά της αρχαιότητας την Κυριακή 26 Αυγούστου

Καπέλα, ομπρέλες, νερά και ελαφριά ρούχα είναι ο απαραίτητος εξοπλισμός.

Προορισμός το Αμφιάρειο

Ωρωπού, ένα από τα σημαντικότερα ιερά της αρχαιότητας, που σήμερα αναζητά τη θέση που του αρμόζει. Πότε όμως θα γίνουν όλα αυτά και –κυρίως- με ποια αφορμή; «Η επίσκεψη στο Αμφιάρειο δεν είναι μια απλή ξενάγηση, είναι μια ευκαιρία να ανακαλύψουμε τον αρχαιολογικό χώρο, να μάθουμε τα προβλήματά του, να δούμε τα αναστηλωτικά έργα που έχουν ξεκινήσει, να βρούμε τρόπους με τους οποίους οι ίδιοι οι πολίτες μπορούν να συνεισφέρουν στην προστασία του», δηλώνει στο ΑΜΠΕ η Ειρήνη Γρατσία, αρχαιολόγος και συντονίστρια του ηλεκτρονικού περιοδικού Monumenta, που μαζί με το μη κερδοσκοπικό σωματείο «Διάζωμα» συνδιοργανώνουν την Κυριακή 26 Αυγούστου 2012, μια διαφορετική περιήγηση στο Αμφιάρειο Ωρωπού.

Αρωγός τους στην προσπάθεια αυτή, η Β΄ Εφορεία Κλασικών Αρχαιοτήτων (ΕΠΚΑ), που ανοίγει δωρεάν τον αρχαιολογικό χώρο ειδικά για την περίσταση, καθώς και οι πολιτιστικοί σύλλογοι Αγίας Βαρβάρας και Καλάμου. Ο στόχος της εκδήλωσης είναι διπλός. Από τη μία κάτοικοι, παραθεριστές και φίλοι της περιοχής να γνωρίσουν το διάσημο θεραπευτήριο και μαντείο της αρχαιότητας και από την άλλη να υπάρξει ευαισθητοποίηση ως προς την ανάδειξη του αρχαίου θεάτρου που βρίσκεται στον χώρο.

«Γι’ αυτόν τον σκοπό έχει ανοίξει ένας λογαριασμός στο Διάζωμα όπου συγκεντρώνονται χρήματα. Είμαστε πολύ αισιόδοξοι γιατί υπάρχει συμμετοχή. Μέχρι στιγμής έχουν μαζευτεί περίπου 1.200 ευρώ και η προσπάθεια συνεχίζεται.

Επιπλέον, είναι πολύ σημαντικό ότι η Β΄ ΕΠΚΑ θα πραγματοποιήσει μελέτη τεκμηρίωσης και ανάδειξης του θεάτρου του Αμφιαρείου, σε συνεργασία με την Περιφέρεια», συμπληρώνει η κ. Γρατσία.

Το ηλεκτρονικό περιοδικό Monumenta, που ασχολείται με την προστασία της φυσικής, αρχιτεκτονικής και πολιτιστικής κληρονομιάς σε Ελλάδα και Κύπρο, έχει διοργανώσει με τους τοπικούς συλλόγους Καλάμου και Αγίας Βαρβάρας άλλες δύο περιηγήσεις στον αρχαιολογικό χώρο του Αμφιάρειου. Τον Ιούλιο και τον Αύγουστο του 2011, με μεγάλη επιτυχία, καθώς συμμετείχαν περίπου 200 κάτοικοι, παραθεριστές και Αθηναίοι.

Παράλληλα, μια μικρή έρευνα που πραγματοποιήθηκε από την συντονίστρια του περιοδικού στο πλαίσιο της ενημέρωσης των κατοίκων και παραθεριστών για τις περιηγήσεις στον αρχαιολογικό χώρο, είναι άκρως αποκαλυπτική. Σύμφωνα με τα αποτελέσματά της, από τους κατοίκους της περιοχής που συμμετείχαν στην έρευνα, οι περισσότεροι είχαν επισκεφτεί τον αρχαιολογικό χώρο μόνο μια φορά στη ζωή τους όταν ήταν μαθητές, από τους μόνιμους παραθεριστές μόνο δύο είχαν ξανάρθει, ενώ για τους υπόλοιπους επισκέπτες ήταν η πρώτη φορά.

Ο αρχαιολογικός χώρος είναι επισκέψιμος και σχετικά οργανωμένος, με φύλακες και wc. Ένα από τα σημαντικότερα προβλήματά του όμως είναι η πρόσβαση, καθώς η μετάβαση σε αυτόν γίνεται μόνο με ΙΧ. Όπως ενημερώνει το ΑΜΠΕ η αρχαιολόγος, λεωφορεία δεν υπάρχουν, αν και κάποτε υπήρξε σύνδεση με λεωφορεία του δήμου.

Επιπλέον, δεν είναι πια τουριστικός προορισμός. «Παλιά τα τουριστικά πρακτορεία πραγματοποιούσαν εκδρομές στο Αμφιάρειο. Σήμερα όμως ο χώρος είναι ξεχασμένος», τονίζει με έμφαση.

Το ραντεβού είναι στις 11.00 το πρωί, στην είσοδο του αρχαιολογικού χώρου.

Περισσότερες πληροφορίες στις ιστοσελίδες www.monumenta.org και www.diazoma.gr.

Αμφιάρειο Η ίδρυση του Αμφιαρείου στο τελευταίο τέταρτο του 5ου αι. π. Χ. αποτέλεσε μεγάλο γεγονός για τον Ωρωπό, μια από τις παλαιότερες πόλεις της αρχαίας Ελλάδας, που δεν έπαψε να κατοικείται ούτε στα μεσαιωνικά χρόνια. Το Ιερό, αφιερωμένο στον χθόνιο θεό Αμφιάραο, είχε κυρίως θεραπευτική λειτουργία, απευθυνόταν δηλαδή σε αρρώστους που ήθελαν να γιατρευτούν με τη βοήθεια του θεού ή σε ανθρώπους που τους απασχολούσε κάποιο σοβαρό πρόβλημα και ήθελαν τη συμβουλή του (χρησμό).

Από τα σημαντικότερα χαρακτηριστικά του αρχαιολογικού χώρου, είναι ο μεγάλος αριθμός των επιγραφών που έχουν σωθεί και οι οποίες δίνουν σημαντικές πληροφορίες για το Ιερό και την πόλη του Ωρωπού, ενώ από τα πιο εντυπωσιακά είναι η σειρά από τις μνημειώδεις βάσεις των αγαλμάτων που βρίσκονται στα δυτικά της μεγάλης στοάς. Τα αγάλματα αυτά, χάλκινα ή μαρμάρινα, απεικόνιζαν πολίτες του Ωρωπού ή σημαντικά πρόσωπα της αρχαιότητας -στρατηγούς, ιερείς, βασιλείς, ποιητές, θεούς-, τα ονόματα των οποίων μαθαίνουμε από τις αφιερωματικές επιγραφές που έχουν χαραχθεί στην πρόσθια όψη των βάθρων.

Η περίοδος από το 387 ως το 338 π. X. ήταν εποχή οργάνωσης για το Ιερό, η ακτινοβολία και η φήμη του οποίου απλώθηκε σε όλη την Ελλάδα. Παράλληλα, διεξάγονταν και αγώνες: Μια φορά το χρόνο τα Μικρά Αμφιάρεια και κάθε πέντε χρόνια τα Μεγάλα Αμφιάρεια, τα οποία περιλάμβαναν μουσικούς, αθλητικούς και ιππικούς αγώνες, στους οποίους συμμετείχαν αθλητές, λόγιοι και ηθοποιοί από όλη την Ελλάδα, την Ιταλία και τη Μικρά Ασία.

Η πιο ανθηρή περίοδος του Ιερού ήταν μεταξύ 287 και 146 π. Χ., όταν ο Ωρωπός έγινε ισότιμο μέλος του Κοινού των Βοιωτών. Ήταν η εποχή που πλήθη ανθρώπων από όλα τα μέρη του ελληνικού κόσμου το επισκέπτονταν, πολλοί το ευεργετούσαν µε χρηματικές δωρεές και άλλοι, όπως ηθοποιοί και λογοτέχνες, έδιναν δωρεάν θεατρικές επιδείξεις ή διαλέξεις. Προσκυνητές αποβιβάζονταν στα σημερινά λιμάνια του Ωρωπού, Σκάλα και Δελφίνιο, αφήνοντας έσοδα στην πόλη. Επίσης, μεγάλοι μονάρχες της Ανατολής, όπως ο Πτολεµαίος Δ΄ ο Φιλοπάτωρ, υποστήριξαν υλικά την πόλη, η οποία του ανταπέδωσε την ευεργεσία στήνοντας στο Aµφιάρειο τους ανδριάντες του βασιλιά και της γυναίκας του Aρσινόης.

Το Αμφιάρειο γνώρισε μια ακόμη άνθηση τον 1ο αι. π. Χ., με τη δωρεά του Ρωμαίου στρατηγού Σύλλα, ενώ η λειτουργία του Ιερού συνεχίστηκε και στα πρώτα χριστιανικά χρόνια, όπως μαρτυρούν οι αναθηματικές επιγραφές του 1ου αι. μ. Χ. με τα αφιερώματα Αθηναίων στον Αμφιάραο. Η αρχαία θρησκεία άρχισε να εξαφανίζεται με την επικράτηση του Χριστιανισμού.


 ΑΠΕ/ΜΠΕ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου