Δευτέρα 4 Απριλίου 2011

Τέλος το δώρο στο Δημόσιο

Τετραπλό «κούρεμα» έως και 30% στα ρετιρέ του Δημοσίου, στους 300.000 υπαλλήλους των ειδικών μισθολογίων και ενταφιασμό των 53 επιδομάτων και του 13ου και 14ου μισθού (Δώρα Χριστουγέννων, αδειών και Πάσχα) σχεδιάζει η κυβέρνηση με την άμεση εφαρμογή του ενιαίου μισθολογίου από 1ης Ιουλίου. 


Στην προκρούστεια κλίνη, προκειμένου να εξοικονομηθεί ένα δισ. ευρώ ετησίως, σύμφωνα με το κυβερνητικό σχέδιο που επεξεργάζονται από κοινού τα υπουργεία Εσωτερικών και Οικονομικών, μπαίνουν τα εξής:
 
 Ο,τι έχει απομείνει από το δώρο Χριστουγέννων, Πάσχα και επίδομα αδείας (500, 250 και 250 ευρώ αντίστοιχα), που σημαίνει ότι 1.000 ευρώ το χρόνο εντάσσονται στο μισθολόγιο και το ποσόν επιμερίζεται στους 12 μήνες. Ετσι το περίφημο «δώρο» πέφτει στην μαύρη τρύπα του Μνημονίου, καθώς ενταφιάζεται ακόμα και η φιλοσοφία των έξτρα παροχών για τους εργαζόμενους τις ημέρες των γιορτών, που έδιναν συνήθως μια «ανάσα» στην αγορά. 
 

Τα 53 επιδόματα που λαμβάνουν ανάλογα με την κατηγορία και την ειδικότητά τους οι δημόσιοι υπάλληλοι σε όλες τις υπηρεσίες. Τα επιδόματα που διατηρούνται είναι το οικογενειακό και το επίδομα ειδικών συνθηκών, στο οποίο εντάσσεται και το ανθυγιεινό επίδομα για όσες κατηγορίες υπαλλήλων το παίρνουν σήμερα. Επίσης το επίδομα θέσης για εκείνους τους υπαλλήλους που κατέχουν θέσεις ευθύνης. Το κίνητρο απόδοσης, που κυμαίνεται σήμερα από 76 έως 130 ευρώ το μήνα και το παίρνουν όλοι οι υπάλληλοι, θα μετεξελιχθεί σε επίδομα παραγωγικότητας. Η χορήγησή του θα είναι εφικτή υπό την προϋπόθεση ότι η υπηρεσία και ο υπάλληλος έχουν επιτύχει τους στόχους παραγωγικότητας που έχουν τεθεί κεντρικά. Γι' αυτό και το συγκεκριμένο επίδομα θα καταβάλλεται ανά τρίμηνο ή εξάμηνο, ανάλογα με το πρόγραμμα των υπηρεσιών και έπειτα από αξιολόγηση. Το πριμ παραγωγικότητας θα υπάρχει σε κλάδους υπαλλήλων που σχετίζονται με την εξυπηρέτηση του κοινού, αλλά προβλέπεται και από το νέο βαθμολόγιο που μετρά την αποδοτικότητα κάθε υπαλλήλου. 

Τα ειδικά μισθολόγια, όπου μπαίνει άγριο μαχαίρι. Εδώ εντάσσονται και οι ειδικές κατηγορίες υπαλλήλων (δικαστικοί, γιατροί ΕΣΥ, διπλωματικοί υπάλληλοι, στρατιωτικοί, καθηγητές ΑΕΙ-ΤΕΙ κ.τ.λ.) οι οποίοι αναμένεται να υποστούν μείωση 20% με 25%.Μαχαίρι θα μπει στις αποδοχές οροφής σε αυτά τα μισθολόγια που θα εξισωθούν με τις αποδοχές του γενικού γραμματέα υπουργείου, που έχει οριστεί στις 5.856 ευρώ το μήνα. Προκειμένου να δοθεί μια τάξη μεγέθους, αναφέρουμε το χαρακτηριστικό παράδειγμα του πλαφόν στις αποδοχές των δικαστικών που είναι ο καταληκτικός μισθός του Προέδρου του Αρείου Πάγου και βρίσκεται στις 8.436 ευρώ το μήνα. Επίσης, στην οροφή των αποδοχών στους γιατρούς του ΕΣΥ υφίσταται η αμοιβή του γενικού διευθυντή του Συστήματος Υγείας που είναι στα 35 χρόνια υπηρεσίας, στα 6.039 ευρώ το μήνα. Οι μισθοί αυτοί θα εξομοιωθούν με το μισθό του γενικού γραμματέα υπουργείου, δηλαδή 5.856 ευρώ. 

Τα λεγόμενα ρετιρέ του Δημοσίου, τα οποία θα υποστούν και αυτά μειώσεις, ενώ αντίστοιχα θα πετύχουν μικρές αυξήσεις ορισμένοι υπάλληλοι ίδιου βαθμού, κατηγορίας και προσόντων σε υπουργεία όπως Αμυνας, Θαλασσίων Υποθέσεων, Νήσων κ.ά. 

Ο βασικός μισθός για την κατηγορία της υποχρεωτικής εκπαίδευσης, ο οποίος ορίζεται στα 711 ευρώ, στη δευτεροβάθμια (απόφοιτοι Λυκείου) στα 830, στους απόφοιτους ΤΕΙ 938 και στους πτυχιούχους 984. Επειτα από 35 χρόνια εργασίας το πλαφόν των αμοιβών για τις ίδιες κατηγορίες ορίζεται στα 1.200, 1.400, 1.700 και 2.100 ευρώ. Ο λόγος εισαγωγικού με καταληκτικό βαθμό θα είναι ένα προς τρία, ενώ μέχρι τώρα ήταν ένα προς 2,34, γεγονός που σημαίνει ότι ανοίγει η ψαλίδα των αποδοχών μεταξύ των νεοδιορισθέντων της υποχρεωτικής εκπαίδευσης και του καταληκτικού των πτυχιούχων. Οι πτυχιούχοι ΤΕΙ και ΑΕΙ στο Δημόσιο θα έχουν την ευκαιρία να ξεπεράσουν τους προαναφερόμενους μισθούς αν διαθέτουν μεταπτυχιακά και διδακτορικά ή αν κατέχουν θέσεις ευθύνης. Τέλος, ως πρόσθετη οικονομική παροχή μπορεί να μετρήσει μόνον το πριμ παραγωγικότητας. 

Ακόμα, στο ενιαίο μισθολόγιο:

Θα υπάρχουν 4 μισθολογικές κατηγορίες ανά εκπαιδευτική βαθμίδα (οι βαθμίδες εκπαίδευσης διατηρούνται ως έχουν). Τα κλιμάκια από 18 γίνονται 10 και η μεταπήδηση από το ένα κλιμάκιο στο άλλο, δηλαδή ο βαθμός ωρίμανσης, επιτυγχάνεται δυσκολότερα για τους Υποχρεωτικής και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης με τετραετίες και τριετίες, ενώ για τους πτυχιούχους ΤΕΙ και ΑΕΙ θα εξακολουθεί να ισχύει η διετία που είναι σήμερα. 

 Για τους παλαιούς υπαλλήλους η ενσωμάτωση των επιδομάτων στο μισθό θα γίνει σταδιακά, καθώς σήμερα σε κάθε κλάδο, πέραν των γενικών επιδομάτων, υπάρχουν και οι ειδικές παροχές, οι οποίες θα ομοιογενοποιηθούν σε κίνητρα απόδοσης. 

Οι νεοπροσλαμβανόμενοι θα ασφαλίζονται πλέον στο ΙΚΑ. 

Στα παραπάνω θα στηρίζεται ο βασικός κορμός του νέου μισθολογίου. Σε ό,τι αφορά τα 53 επιδόματα, στόχος της κυβέρνησης είναι η περικοπή τους κατά 2,7 δισ. ευρώ, κατά 45% δηλαδή (τώρα ανέρχονται σε 5,2 δισ. ευρώ/έτος) την επόμενη τριετία. Με βάση όσα προβλέπονται, στο στόχαστρο μπαίνουν και τα 53 επιδόματα που λαμβάνει σχεδόν το σύνολο των υπαλλήλων, καθώς και τα ειδικά επιδόματα που λαμβάνουν όσες ομάδες αμείβονται με ειδικό μισθολόγιο, εφοριακοί, νοσηλευτικό προσωπικό, δικαστικοί κ.ά., τα οποία εκτοξεύουν στα ύψη τις αμοιβές.

Σχεδόν βέβαιη θεωρείται η περικοπή ενός εκ των επιδομάτων που λαμβάνει κάθε κατηγορία εργαζομένων, όπως το επίδομα εξωδιδακτικής απασχόλησης που παίρνουν οι δάσκαλοι-καθηγητές, τα ΔΙΒΒΕΤ και ΔΕΤΤΕ που παίρνουν οι εφοριακοί και οι τελωνειακοί, καθώς και πλειάδα άλλων επιδομάτων που λαμβάνουν οι υπόλοιπες κατηγορίες των υπαλλήλων του Δημοσίου.

Στις προθέσεις της κυβέρνησης είναι να καταργηθούν διάφορα κλαδικά και ειδικά επιδόματα που χορηγούνται μέσω κρυφών λογαριασμών, εκτός κρατικού προϋπολογισμού, σε περίπου 160.000 υπαλλήλους.

Τα ποσά αυτά εντοπίστηκαν από τα στοιχεία της απογραφής των δημοσίων υπαλλήλων. Παράλληλα η κυβέρνηση επεξεργάζεται σενάρια για τη δημιουργία κλαδικών μισθολογίων (Ενοπλες Δυνάμεις, εκπαιδευτικοί κ.λπ.), όπου θα συνεχίσουν να ισχύουν ειδικές κατηγορίες επιδομάτων. Με βάση στοιχεία του Γενικού Λογιστηρίου, αλλά και τη μελέτη που παρουσιάστηκε πρόσφατα για το σύνολο των υπαλλήλων, τα υπουργεία Οικονομικών, Εσωτερικών και Δικαιοσύνης προηγούνται από πλευράς προβλεπόμενων τακτικών αμοιβών - δηλαδή, βασικός μισθός, κίνητρο απόδοσης, επιδόματα που χορηγούνται από το εκάστοτε υπουργείο σε όλους τους υπαλλήλους του.



Το υπουργείο Οικονομικών βρίσκεται 38%-41% πάνω από το μέσο όρο αναλόγως της κατηγορίας για έναν νεοδιόριστο και 55-64% πάνω από το μέσο όρο, αναλόγως της κατηγορίας για έναν εργαζόμενο που έχει 33 έτη υπηρεσίας. Τα άλλα δύο υπουργεία (Εσωτερικών και Δικαιοσύνης) υπερβαίνουν το μέσο όρο, ωστόσο σε πολύ πιο μικρό βαθμό της τάξης του 8%-12% και 7%-14% από την Κατηγορία Π.Ε. (Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης) έως την Κατηγορία Υ.Ε. (Υποχρεωτικής Εκπαίδευσης) αντίστοιχα, για ένα νεοδιόριστο.

Ανταμείβουν δηλαδή πιο ανταγωνιστικά σε σχέση με τα άλλα υπουργεία έναν νεοδιόριστο στην Κατηγορία Υ.Ε. Τα υπουργεία που φαίνεται ότι ήδη από τις προβλεπόμενες αμοιβές πληρώνουν χαμηλά σε σχέση με τα υπόλοιπα, είναι το υπουργείο Εθνικής Αμυνας για το πολιτικό προσωπικό (πληρώνει τους νεοδιόριστους 19% με 20% χαμηλότερα από το μέσο όρο των άλλων Υπουργείων), το υπουργείο Θαλάσσιων Υποθέσεων, Νήσων και Αλιείας και το υπουργείο Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, τα οποία πληρώνουν από 15%-19% χαμηλότερα από το μέσο όρο και γύρω στο 12% με 13% από την Κατηγορία Π.Ε. έως την Κατηγορία Υ.Ε. αντίστοιχα. 


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου