Της Ματίνας Παπαχριστούδη
Οι αριθμοί είναι αμείλικτοι, ειδικά για την τηλεοπτική βιομηχανία όπου διαπιστώνεται συνεχής χωρίς πλέον ελπίδες ανάκαμψης, πτώση της διαφημιστικής αγοράς. Λίγο πριν δοθούν τα επίσημα στοιχεία της δαπάνης για τον Μάρτιο, οι τηλεοπτικοί σταθμοί αναγνωρίζουν πως και το 2011 οι προοπτικές είναι εξαιρετικά δυσμενείς και αδυνατούν να εκτιμήσουν τους ρυθμούς της πτώσης για το επόμενο διάστημα.
Με αυτό το δεδομένο βρίσκονται κυριολεκτικά στον αέρα οι προγραμματισμοί τηλεοπτικού προγράμματος για την επόμενη σεζόν, ενώ άρχισαν να σκάνε προβλήματα καθυστέρησης πληρωμών σε προμηθευτές προγράμματος. Ενδεικτικό της κατάστασης που επικρατεί, είναι ότι, όπως λέγεται, υπάρχει συμφωνία κορυφής ανάμεσα στους τρεις μεγάλους της αγοράς, Mega, ANT1 και Alpha, να πέσει πρόωρα η αυλαία της χρονιάς στο δεύτερο 15νθήμερο του Ιουνίου. Με εξαίρεση τα ειδησεογραφικά προγράμματα, οι ζωντανές ψυχαγωγικές εκπομπές θα κατεβάσουν ρολά για καλοκαίρι σε μια ακόμη απόπειρα να μειωθεί το κόστος.
Παράλληλα στο εσωτερικό κάθε σταθμού συνεχίζονται οι προσπάθειες να συγκρατηθεί το κόστος λειτουργίας και οι περικοπές σε όλους τους τομείς. Κατά μέσο όρο οι μειώσεις κινούνται στα ίδια ποσοστά με τις απώλειες εσόδων, κατά 30% με 35%. Η φράση «Η αγορά επιστρέφει στα επίπεδα του 2002» φαίνεται ότι χαρακτηρίζει πλέον όλα τα επίπεδα, από το κόστος για νέες παραγωγές έως και τις αμοιβές στελεχών και παρουσιαστών.
Οι ετήσιοι ισολογισμοί που κατατέθηκαν αποκάλυψαν το μέγεθος της βουτιάς στην τηλεόραση τα προηγούμενα δυο χρόνια σε απόλυτα μεγέθη. Παρά τη ραγδαία άνοδο της τηλεθέασης, τα κανάλια πανελλαδικής εμβέλειας έχασαν από το 2008 το ένα τρίτο της διαφημιστικής αγοράς. Τα διαφημιστικά έσοδα 860,7 εκατ. του 2008 έγιναν 711,9 το 2009 και 581,5 εκατ. το 2010.
Το σύνολο των διαφημιζόμενων κλάδων εμφανίζει μεγάλη πτώση στα κονδύλια επικοινωνίας. Ενδεικτικά και μόνο ο πρώτος σε διαφήμιση κλάδος τα δυο προηγούμενα έτη, αυτός των τροφίμων και ποτών, καταγράφει μείωση κονδυλίων για την τηλεόραση κατά 27,7%, οι τράπεζες κατά 20,4%,τα αυτοκίνητα κατά 15,3%, η τηλεφωνία κατά 13,6% και τα είδη σπιτιού κατά 11%.
Ανάλογη είναι η ποσοστιαία πτώση εσόδων από τη διαφήμιση σε κάθε κανάλι. Σε απόλυτα μεγέθη τις μεγαλύτερες απώλειες καταγράφει η ΝΕΤ που από 43,2 εκατ. το 2008, απορρόφησε 21,8 εκατ. το 2010. Εξίσου μεγάλη βουτιά εμφανίζουν τα διαφημιστικά έσοδα του Mega. Από 270,8 εκατ. πριν δυο χρόνια, έλαβε πέρυσι 175,1 εκατ. Ομοίως ο Alpha και το Star. O Alpha από έσοδα 137,8 εκατ. καταγράφει το 2010 έσοδα 89,7 εκατ. ενώ το Star αντίστοιχα από 141,7 εκατ. πέφτει στα 80,1. Ο ΑΝΤ1 βρίσκεται σε καλύτερη μοίρα, από 167,6 εκατ. το 2008, έβαλε στα ταμεία του 150,8 εκατ. Τέλος, το Alter από 88,8 εκατ., εμφανίζει έσοδα 58,2 εκατ. ευρώ.
Οι αριθμοί είναι αμείλικτοι, ειδικά για την τηλεοπτική βιομηχανία όπου διαπιστώνεται συνεχής χωρίς πλέον ελπίδες ανάκαμψης, πτώση της διαφημιστικής αγοράς. Λίγο πριν δοθούν τα επίσημα στοιχεία της δαπάνης για τον Μάρτιο, οι τηλεοπτικοί σταθμοί αναγνωρίζουν πως και το 2011 οι προοπτικές είναι εξαιρετικά δυσμενείς και αδυνατούν να εκτιμήσουν τους ρυθμούς της πτώσης για το επόμενο διάστημα.
Με αυτό το δεδομένο βρίσκονται κυριολεκτικά στον αέρα οι προγραμματισμοί τηλεοπτικού προγράμματος για την επόμενη σεζόν, ενώ άρχισαν να σκάνε προβλήματα καθυστέρησης πληρωμών σε προμηθευτές προγράμματος. Ενδεικτικό της κατάστασης που επικρατεί, είναι ότι, όπως λέγεται, υπάρχει συμφωνία κορυφής ανάμεσα στους τρεις μεγάλους της αγοράς, Mega, ANT1 και Alpha, να πέσει πρόωρα η αυλαία της χρονιάς στο δεύτερο 15νθήμερο του Ιουνίου. Με εξαίρεση τα ειδησεογραφικά προγράμματα, οι ζωντανές ψυχαγωγικές εκπομπές θα κατεβάσουν ρολά για καλοκαίρι σε μια ακόμη απόπειρα να μειωθεί το κόστος.
Παράλληλα στο εσωτερικό κάθε σταθμού συνεχίζονται οι προσπάθειες να συγκρατηθεί το κόστος λειτουργίας και οι περικοπές σε όλους τους τομείς. Κατά μέσο όρο οι μειώσεις κινούνται στα ίδια ποσοστά με τις απώλειες εσόδων, κατά 30% με 35%. Η φράση «Η αγορά επιστρέφει στα επίπεδα του 2002» φαίνεται ότι χαρακτηρίζει πλέον όλα τα επίπεδα, από το κόστος για νέες παραγωγές έως και τις αμοιβές στελεχών και παρουσιαστών.
Οι ετήσιοι ισολογισμοί που κατατέθηκαν αποκάλυψαν το μέγεθος της βουτιάς στην τηλεόραση τα προηγούμενα δυο χρόνια σε απόλυτα μεγέθη. Παρά τη ραγδαία άνοδο της τηλεθέασης, τα κανάλια πανελλαδικής εμβέλειας έχασαν από το 2008 το ένα τρίτο της διαφημιστικής αγοράς. Τα διαφημιστικά έσοδα 860,7 εκατ. του 2008 έγιναν 711,9 το 2009 και 581,5 εκατ. το 2010.
Το σύνολο των διαφημιζόμενων κλάδων εμφανίζει μεγάλη πτώση στα κονδύλια επικοινωνίας. Ενδεικτικά και μόνο ο πρώτος σε διαφήμιση κλάδος τα δυο προηγούμενα έτη, αυτός των τροφίμων και ποτών, καταγράφει μείωση κονδυλίων για την τηλεόραση κατά 27,7%, οι τράπεζες κατά 20,4%,τα αυτοκίνητα κατά 15,3%, η τηλεφωνία κατά 13,6% και τα είδη σπιτιού κατά 11%.
Ανάλογη είναι η ποσοστιαία πτώση εσόδων από τη διαφήμιση σε κάθε κανάλι. Σε απόλυτα μεγέθη τις μεγαλύτερες απώλειες καταγράφει η ΝΕΤ που από 43,2 εκατ. το 2008, απορρόφησε 21,8 εκατ. το 2010. Εξίσου μεγάλη βουτιά εμφανίζουν τα διαφημιστικά έσοδα του Mega. Από 270,8 εκατ. πριν δυο χρόνια, έλαβε πέρυσι 175,1 εκατ. Ομοίως ο Alpha και το Star. O Alpha από έσοδα 137,8 εκατ. καταγράφει το 2010 έσοδα 89,7 εκατ. ενώ το Star αντίστοιχα από 141,7 εκατ. πέφτει στα 80,1. Ο ΑΝΤ1 βρίσκεται σε καλύτερη μοίρα, από 167,6 εκατ. το 2008, έβαλε στα ταμεία του 150,8 εκατ. Τέλος, το Alter από 88,8 εκατ., εμφανίζει έσοδα 58,2 εκατ. ευρώ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου