«…Η γραία Χαδούλα εύρε τον θάνατο εις το πέραμα του Αγίου Σώστη, εις τον λαιμόν τον ενώνοντα τον βράχον του ερημητηρίου με την ξηράν, εις το ήμισυ του δρόμου, μεταξύ της θείας και της ανθρώπινης δικαιοσύνης».
Mε τη γλώσσα του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη, που ηχούσε σαν αγιασμός, ξεκίνησε χθες την παρουσίαση του προγράμματος της νέας καλλιτεχνικής περιόδου του «Θεάτρου της Οδού Κεφαλληνίας». Την απαγγελία μέρους του ΙΖ και τελευταίου κεφαλαίου έργου του Σκιαθίτη λογοτέχνη έκανε ο ποιητής Στρατής Πασχάλης που υπογράφει τη διασκευή και τη δραματουργική επεξεργασία της «Φόνισσας» που θα ανοίξει τη σκηνή του αθηναϊκού θεάτρου στις 9 Νοεμβρίου, σε σκηνοθεσία του Στάθη Λιβαθινού. Αυτό το ανέβασμα-πρόκληση χαρακτηρίζει και τη γραμμή του συνολικού προγράμματος. Από τη δεύτερη σκηνή θα περάσει επίσης ένα βιβλίο, το σύγχρονο ελληνικό μυθιστόρημα γραμμένο από τον Αλέξη Σταμάτη «Σκότωσε ό,τι αγαπάς» (Β'Σκηνή, πρεμιέρα Ιανουάριος 2012) σε διασκευή του συγγραφέα και σκηνοθεσία Αρη Τρουπάκη. «Η διασκευή νεοελληνικών έργων δημιουργεί μια νέα ελληνική δραματουργία που τόσο την έχουμε ανάγκη. Η ελληνική πεζογραφία (κλασική και σύγχρονη) είναι μια αστείρευτη πηγή από όπου μπορεί κάνεις να αρδεύσει υλικό για πολύ ενδιαφέροντα νέα έργα, ανοιχτά σε νέες αναγνώσεις, έρευνες και ερμηνείες», σημειώνεται για το φετινό στίγμα του θεάτρου.
Επίσης το πρόγραμμα συμπληρώνουν το «Σόλο Ντουέτο» του Τομ Κεπίνσκι σε επανάληψη, σε νέα μετάφραση και σκηνοθεσία της Ελένης Μποζά (Β'Σκηνή, πρεμιέρα 12 Οκτωβρίου) και οι «Λευκές Νύχτες» του Φιοντόρ Ντοστογιέφσκι σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καταλειφού (Β'Σκηνή, πρεμιέρα Ιανουάριος 2012).
«Δεν έκανα θεατροποίηση. Προσπάθησα να διατηρήσω το τρίτο πρόσωπο και το πηγαίο εξομολογητικό πνεύμα αναζήτησης του χαμένου χρόνου», επισήμανε χθες ο Στρατής Πασχάλης για τη δουλειά του με το αριστούργημα της ελληνικής λογοτεχνίας «Φόνισσα», που η τελική του διαμόρφωση έγινε από μια παράλληλη ερευνητική διαδικασία στην οποία συμμετείχε ολόκληρος ο θίασος.
«Η λογοτεχνία είναι μια μορφή τέχνης που δεν έχει σχέση με το θέατρο αλλά τον κινηματογράφο», είπε ο σκηνοθέτης της παράστασης και όπως τόνισε «τις ωραιότερες ταινίες τις γυρίζουμε με το μυαλό μας». Η διαπίστωση του Στάθη Λιβαθινού είναι πως όταν «φέρεις τη βιβλιοθήκη στη σκηνή πρέπει να επινοηθούν οι σοβαροί λόγοι που τον λογοτέχνη τον “κάνεις” θέατρο. Δεν είναι αυτονόητο». Στην παράσταση ο Στάθης Λιβαθινός αντιμετωπίζει τον Παπαδιαμάντη ως σύγχρονο άνθρωπο επειδή «έχει προβληματισμό και αυτά περί κοσμοκαλόγερου είναι ανοησίες. Eχει τρομερή καλοσύνη, σκοτεινά σημεία, διεισδυτικότητα και καλές πλευρές. Η παράσταση δεν θα κρύβει ότι είναι λογοτεχνικό έργο, αλλά θα το αποκαλύπτει σε όλες του τις διαστάσεις». Στη συνέχεια παρουσιάστηκε ένα βίντεο για την παράσταση γυρισμένο από τον Σταύρο Δήμα το καλοκαίρι στη Σίφνο. Τα σκηνικά-κοστούμια, που ακολουθούν το ύφος της εποχής που γράφτηκε η «Φόνισσα», είναι της Ελένης Μανωλοπούλου.
Στον ρόλο της Φραγκογιαννούς η Μπέττυ Αρβανίτη. Παίρνουν επίσης μέρος οι: Τζίνη Παπαδοπούλου, Λουκία Μιχαλοπούλου, Λίλη Μέλεμε, Παναγιώτης Παναγόπουλος και Χάρης Χαραλάμπους.
«Η διαδικασία μεταφοράς στη σκηνή ενός λογοτεχνικού έργου μοίαζει σαν να σκοτώνεις το παιδί σου. Δεν γίνεται να είσαι αντικειμενικός», τόνισε ο Αλέξης Σταμάτης για τη μεταφορά από τη βιβλιοθήκη στη σκηνή του έργου του «Σκότωσε ό,τι Αγαπής». Κεντρικό συμβάν είναι μια διαδήλωση στην επέτειο του Πολυτεχνείου το 1980. Εκεί δύο αγόρια και ένα κορίτσι, που τους έδεναν τα έντονα συναισθήματα της νιότης, χωρίζουν για να συναντηθούν 14 χρόνια μετά.
Η σκηνοθεσία είναι του Aρη Τρουπάκη. Τα σκηνικά - κοστούμια και οι φωτισμοί του Θοδωρή Χρυσικού. Παίρνουν μέρος οι: Αντώνης Καρυστινός και Δανάη Παπουτσή.
Mε τη γλώσσα του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη, που ηχούσε σαν αγιασμός, ξεκίνησε χθες την παρουσίαση του προγράμματος της νέας καλλιτεχνικής περιόδου του «Θεάτρου της Οδού Κεφαλληνίας». Την απαγγελία μέρους του ΙΖ και τελευταίου κεφαλαίου έργου του Σκιαθίτη λογοτέχνη έκανε ο ποιητής Στρατής Πασχάλης που υπογράφει τη διασκευή και τη δραματουργική επεξεργασία της «Φόνισσας» που θα ανοίξει τη σκηνή του αθηναϊκού θεάτρου στις 9 Νοεμβρίου, σε σκηνοθεσία του Στάθη Λιβαθινού. Αυτό το ανέβασμα-πρόκληση χαρακτηρίζει και τη γραμμή του συνολικού προγράμματος. Από τη δεύτερη σκηνή θα περάσει επίσης ένα βιβλίο, το σύγχρονο ελληνικό μυθιστόρημα γραμμένο από τον Αλέξη Σταμάτη «Σκότωσε ό,τι αγαπάς» (Β'Σκηνή, πρεμιέρα Ιανουάριος 2012) σε διασκευή του συγγραφέα και σκηνοθεσία Αρη Τρουπάκη. «Η διασκευή νεοελληνικών έργων δημιουργεί μια νέα ελληνική δραματουργία που τόσο την έχουμε ανάγκη. Η ελληνική πεζογραφία (κλασική και σύγχρονη) είναι μια αστείρευτη πηγή από όπου μπορεί κάνεις να αρδεύσει υλικό για πολύ ενδιαφέροντα νέα έργα, ανοιχτά σε νέες αναγνώσεις, έρευνες και ερμηνείες», σημειώνεται για το φετινό στίγμα του θεάτρου.
Επίσης το πρόγραμμα συμπληρώνουν το «Σόλο Ντουέτο» του Τομ Κεπίνσκι σε επανάληψη, σε νέα μετάφραση και σκηνοθεσία της Ελένης Μποζά (Β'Σκηνή, πρεμιέρα 12 Οκτωβρίου) και οι «Λευκές Νύχτες» του Φιοντόρ Ντοστογιέφσκι σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καταλειφού (Β'Σκηνή, πρεμιέρα Ιανουάριος 2012).
«Δεν έκανα θεατροποίηση. Προσπάθησα να διατηρήσω το τρίτο πρόσωπο και το πηγαίο εξομολογητικό πνεύμα αναζήτησης του χαμένου χρόνου», επισήμανε χθες ο Στρατής Πασχάλης για τη δουλειά του με το αριστούργημα της ελληνικής λογοτεχνίας «Φόνισσα», που η τελική του διαμόρφωση έγινε από μια παράλληλη ερευνητική διαδικασία στην οποία συμμετείχε ολόκληρος ο θίασος.
«Η λογοτεχνία είναι μια μορφή τέχνης που δεν έχει σχέση με το θέατρο αλλά τον κινηματογράφο», είπε ο σκηνοθέτης της παράστασης και όπως τόνισε «τις ωραιότερες ταινίες τις γυρίζουμε με το μυαλό μας». Η διαπίστωση του Στάθη Λιβαθινού είναι πως όταν «φέρεις τη βιβλιοθήκη στη σκηνή πρέπει να επινοηθούν οι σοβαροί λόγοι που τον λογοτέχνη τον “κάνεις” θέατρο. Δεν είναι αυτονόητο». Στην παράσταση ο Στάθης Λιβαθινός αντιμετωπίζει τον Παπαδιαμάντη ως σύγχρονο άνθρωπο επειδή «έχει προβληματισμό και αυτά περί κοσμοκαλόγερου είναι ανοησίες. Eχει τρομερή καλοσύνη, σκοτεινά σημεία, διεισδυτικότητα και καλές πλευρές. Η παράσταση δεν θα κρύβει ότι είναι λογοτεχνικό έργο, αλλά θα το αποκαλύπτει σε όλες του τις διαστάσεις». Στη συνέχεια παρουσιάστηκε ένα βίντεο για την παράσταση γυρισμένο από τον Σταύρο Δήμα το καλοκαίρι στη Σίφνο. Τα σκηνικά-κοστούμια, που ακολουθούν το ύφος της εποχής που γράφτηκε η «Φόνισσα», είναι της Ελένης Μανωλοπούλου.
Στον ρόλο της Φραγκογιαννούς η Μπέττυ Αρβανίτη. Παίρνουν επίσης μέρος οι: Τζίνη Παπαδοπούλου, Λουκία Μιχαλοπούλου, Λίλη Μέλεμε, Παναγιώτης Παναγόπουλος και Χάρης Χαραλάμπους.
«Η διαδικασία μεταφοράς στη σκηνή ενός λογοτεχνικού έργου μοίαζει σαν να σκοτώνεις το παιδί σου. Δεν γίνεται να είσαι αντικειμενικός», τόνισε ο Αλέξης Σταμάτης για τη μεταφορά από τη βιβλιοθήκη στη σκηνή του έργου του «Σκότωσε ό,τι Αγαπής». Κεντρικό συμβάν είναι μια διαδήλωση στην επέτειο του Πολυτεχνείου το 1980. Εκεί δύο αγόρια και ένα κορίτσι, που τους έδεναν τα έντονα συναισθήματα της νιότης, χωρίζουν για να συναντηθούν 14 χρόνια μετά.
Η σκηνοθεσία είναι του Aρη Τρουπάκη. Τα σκηνικά - κοστούμια και οι φωτισμοί του Θοδωρή Χρυσικού. Παίρνουν μέρος οι: Αντώνης Καρυστινός και Δανάη Παπουτσή.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου