Θρήνος και κοπετός έπεσε ξαφνικά, χρονιάρες μέρες, στους εκκλησιαστικούς
κύκλους. Ιεράρχες, μηδέ του αρχιεπισκόπου Αθηνών Ιερωνύμου εξαιρουμένου, ξέσπασαν διαμαρτυρόμενοι για την απόφαση προφυλάκισης του Εφραίμ -κυρίως για τη χρονική στιγμή που εφαρμόσθηκε ο νόμος
«Με ποια συνείδηση», λένε, «ξεκίνησαν να συλλάβουν και να κλείσουν στη φυλακή τον ηγούμενο του Βατοπεδίου, παραμονή Χριστουγέννων, και δεν περίμεναν ένα δεκαήμερο να περάσουν οι εορτές;».
Το επιχείρημα αυτό δεν δείχνει παρά το μέγεθος της υποκρισίας, και δεν μπορούν να το επικαλούνται κληρικοί. Καθένας από εμάς τους υπόλοιπους θα μπορούσε να ισχυρισθεί ότι σκανδαλίσθηκε, μέρες που είναι, με το γεγονός ότι δεν αφήνουν τον καλόγηρο να κάνει πρώτα τις προσευχές του και μετά να τον οδηγήσουν στη φυλακή. Και καλά, εμείς δεν είμαστε υποχρεωμένοι να θυμόμαστε ότι το Άγιον Όρος θα έχει Χριστούγεννα σε δεκατρείς ημέρες, αφού ακολουθεί το παλαιό ημερολόγιο. Άρα, αν ο νόμος εφαρμοζόταν τότε, και πάλι θα υπήρχε πρόβλημα, γιατί θα ήταν Χριστούγεννα για τους Αγιορίτες. Οι κληρικοί, όμως, δεν το θυμούνται; Μάλλον κάνουν ότι δεν το θυμούνται.
Το στοιχείο που παραξένεψε πολλούς ήταν το γιατί εκδηλώθηκε ανοιχτά υπέρ του Εφραίμ ο συνήθως μετρημένος και μετριοπαθής Ιερώνυμος, επισημαίνοντας -κι αυτός- τη χρονική στιγμή εφαρμογής του νόμου. Κανένας δεν υπενθύμισε ότι πρόσφατα ο Αρχιεπίσκοπος δέχθηκε προσφορά δεκάδων χιλιάδων ευρώ από τον Εφραίμ για το φιλανθρωπικό έργο της Οργάνωσης της Αρχιεπισκοπής, «Αποστολή», που αντικατέστησε την «αμαρτωλή» « Αλληλεγγύη». Στοιχειώδης ευγένεια, λοιπόν, επιβάλει μια ολιγόλογη δήλωση συμπαράστασης, όπερ και έπραξε ο κ. Ιερώνυμος!
Όμως, υπέρ του ηγουμένου έσπευσαν να εκδηλωθούν και αρκετοί Μητροπολίτες της Εκκλησίας της Ελλάδας, του Οικουμενικού Πατριαρχείου, αλλά και της Ρωσίας. Πώς έγινε αυτό το τελευταίο;
Ο Εφραίμ έχει άριστες σχέσεις με τους Ρώσους ιερωμένους. Πριν από λίγες ημέρες, προφανώς ψυχανεμιζόμενος τις εξελίξεις, και ενδεχομένως προσδοκώντας να επηρεάσει την πορεία των πραγμάτων, πήρε υπό μάλης την Αγία Ζώνη της Παναγίας κι ανηφόρησε στη Μόσχα. Εκεί, χιλιάδες πιστοί έσπευσαν να προσκυνήσουν το ιερό κειμήλιο και -βεβαίως- την δεξιάν του ηγουμένου, ενώ έτυχε της εξαιρετικής τιμής να τον συναντήσει ο ισχυρός άνδρας της χώρας, Βλαντιμίρ Πούτιν, γνώριμος από τις επισκέψεις του στο Άγιον Όρος.
Πώς και έτυχε τέτοιας τιμής στη Μόσχα;
Οι Ρώσοι δεν έχουν ισχυρά ερείσματα στην Αθωνική Πολιτεία και επιθυμούν διακαώς να αποκτήσουν συμμαχίες. Ε, αυτό ακριβώς τους προσφέρει εδώ και πολλά χρόνια ο Εφραίμ. Και τώρα του το ανταποδίδουν.
Έτσι, ω του θαύματος, οι Ρώσοι ήταν από τους πρώτους που έσπευσαν να δηλώσουν στο πλευρό του «χειμαζόμενου» ηγούμενου.
Αλλά ο ηγούμενος Εφραίμ, έχει φροντίσει να «υποχρεώσει» και πολλούς Ελληνες πολιτικούς, που αργά ή γρήγορα θα εκδηλωθούν υπέρ αυτού και εναντίον της απόφασης. Μην ξεχνούμε ότι πολλά σπίτια των βορείων προαστίων, αλλά και επιχειρήσεις, έχουν «ευλογηθεί» από την Τίμια Ζώνη της Παναγίας και βλέπουν τον Εφραίμ ως πνευματικό πατέρα και σύμβουλο!
Υπέρ του είναι και αρκετοί Μητροπολίτες, αν και δεν είναι λίγοι εκείνοι που θεωρούν ότι το σκάνδαλο Βατοπαιδίου ζημίωσε αφάνταστα την Εκκλησία, καθώς έδωσε την εικόνα ότι εκκλησιαστικοί ταγοί διαχειρίζονται τον «οβολό της χήρας και του ορφανού», αλλά και την περιουσία του λαού, με αδιαφάνεια και όρους κοσμικών αρχόντων.
Ας μη μας διαφεύγει, πάντως, πως μέσα στον Κλήρο (ανώτερο και κατώτερο) υπάρχουν πολλοί που πιστεύουν ότι ο Εφραίμ δεν έκανε κάτι λιγότερο ή περισσότερο από το καθήκον του, που είναι να φροντίζει και να μεριμνά για το μοναστήρι του.
Θυμίζουμε ότι ο Εφραίμ, μαζί με τον Αρσένιο, παρέλαβαν ένα «ερείπιο» και έφτιαξαν ένα λαμπρό Μοναστήρι, με 120 μοναχούς και μεγάλη περιουσία. Οι δραστηριότητες, όμως, των μοναχών και η ανάπτυξη του Βατοπαιδίου, προκάλεσαν το φθόνο άλλων καλογήρων, με αποτέλεσμα αυτή τη στιγμή το Όρος να είναι διχασμένο: άλλοι υπέρ και άλλοι κατά των «Βατοπαιδινών» -οι δεύτεροι θεωρούν ότι έφεραν τις «κοσμικές» μεθόδους στην Αγιορίτικη Πολιτεία.
Οι περισσότεροι κληρικοί, πάντως, λένε ότι «εν πάσει περιπτώσει ας πληρώσει ο Εφραίμ το μερίδιο της ευθύνης του. Αλλά, μόνος του τα έκανε όλα; Οι υπόλοιποι που τον βοήθησαν και ήταν μαζί του τι έγιναν;
Η Δικαιοσύνη θα πλήξει μόνο τον καλόγηρο, που δεν είναι δα και ο …Ιησούς Χριστός για να άρει τις αμαρτίες όλων»;
Μαρία Παπουτσάκη
aixmi.gr
κύκλους. Ιεράρχες, μηδέ του αρχιεπισκόπου Αθηνών Ιερωνύμου εξαιρουμένου, ξέσπασαν διαμαρτυρόμενοι για την απόφαση προφυλάκισης του Εφραίμ -κυρίως για τη χρονική στιγμή που εφαρμόσθηκε ο νόμος
«Με ποια συνείδηση», λένε, «ξεκίνησαν να συλλάβουν και να κλείσουν στη φυλακή τον ηγούμενο του Βατοπεδίου, παραμονή Χριστουγέννων, και δεν περίμεναν ένα δεκαήμερο να περάσουν οι εορτές;».
Το επιχείρημα αυτό δεν δείχνει παρά το μέγεθος της υποκρισίας, και δεν μπορούν να το επικαλούνται κληρικοί. Καθένας από εμάς τους υπόλοιπους θα μπορούσε να ισχυρισθεί ότι σκανδαλίσθηκε, μέρες που είναι, με το γεγονός ότι δεν αφήνουν τον καλόγηρο να κάνει πρώτα τις προσευχές του και μετά να τον οδηγήσουν στη φυλακή. Και καλά, εμείς δεν είμαστε υποχρεωμένοι να θυμόμαστε ότι το Άγιον Όρος θα έχει Χριστούγεννα σε δεκατρείς ημέρες, αφού ακολουθεί το παλαιό ημερολόγιο. Άρα, αν ο νόμος εφαρμοζόταν τότε, και πάλι θα υπήρχε πρόβλημα, γιατί θα ήταν Χριστούγεννα για τους Αγιορίτες. Οι κληρικοί, όμως, δεν το θυμούνται; Μάλλον κάνουν ότι δεν το θυμούνται.
Το στοιχείο που παραξένεψε πολλούς ήταν το γιατί εκδηλώθηκε ανοιχτά υπέρ του Εφραίμ ο συνήθως μετρημένος και μετριοπαθής Ιερώνυμος, επισημαίνοντας -κι αυτός- τη χρονική στιγμή εφαρμογής του νόμου. Κανένας δεν υπενθύμισε ότι πρόσφατα ο Αρχιεπίσκοπος δέχθηκε προσφορά δεκάδων χιλιάδων ευρώ από τον Εφραίμ για το φιλανθρωπικό έργο της Οργάνωσης της Αρχιεπισκοπής, «Αποστολή», που αντικατέστησε την «αμαρτωλή» « Αλληλεγγύη». Στοιχειώδης ευγένεια, λοιπόν, επιβάλει μια ολιγόλογη δήλωση συμπαράστασης, όπερ και έπραξε ο κ. Ιερώνυμος!
Όμως, υπέρ του ηγουμένου έσπευσαν να εκδηλωθούν και αρκετοί Μητροπολίτες της Εκκλησίας της Ελλάδας, του Οικουμενικού Πατριαρχείου, αλλά και της Ρωσίας. Πώς έγινε αυτό το τελευταίο;
Ο Εφραίμ έχει άριστες σχέσεις με τους Ρώσους ιερωμένους. Πριν από λίγες ημέρες, προφανώς ψυχανεμιζόμενος τις εξελίξεις, και ενδεχομένως προσδοκώντας να επηρεάσει την πορεία των πραγμάτων, πήρε υπό μάλης την Αγία Ζώνη της Παναγίας κι ανηφόρησε στη Μόσχα. Εκεί, χιλιάδες πιστοί έσπευσαν να προσκυνήσουν το ιερό κειμήλιο και -βεβαίως- την δεξιάν του ηγουμένου, ενώ έτυχε της εξαιρετικής τιμής να τον συναντήσει ο ισχυρός άνδρας της χώρας, Βλαντιμίρ Πούτιν, γνώριμος από τις επισκέψεις του στο Άγιον Όρος.
Πώς και έτυχε τέτοιας τιμής στη Μόσχα;
Οι Ρώσοι δεν έχουν ισχυρά ερείσματα στην Αθωνική Πολιτεία και επιθυμούν διακαώς να αποκτήσουν συμμαχίες. Ε, αυτό ακριβώς τους προσφέρει εδώ και πολλά χρόνια ο Εφραίμ. Και τώρα του το ανταποδίδουν.
Έτσι, ω του θαύματος, οι Ρώσοι ήταν από τους πρώτους που έσπευσαν να δηλώσουν στο πλευρό του «χειμαζόμενου» ηγούμενου.
Αλλά ο ηγούμενος Εφραίμ, έχει φροντίσει να «υποχρεώσει» και πολλούς Ελληνες πολιτικούς, που αργά ή γρήγορα θα εκδηλωθούν υπέρ αυτού και εναντίον της απόφασης. Μην ξεχνούμε ότι πολλά σπίτια των βορείων προαστίων, αλλά και επιχειρήσεις, έχουν «ευλογηθεί» από την Τίμια Ζώνη της Παναγίας και βλέπουν τον Εφραίμ ως πνευματικό πατέρα και σύμβουλο!
Υπέρ του είναι και αρκετοί Μητροπολίτες, αν και δεν είναι λίγοι εκείνοι που θεωρούν ότι το σκάνδαλο Βατοπαιδίου ζημίωσε αφάνταστα την Εκκλησία, καθώς έδωσε την εικόνα ότι εκκλησιαστικοί ταγοί διαχειρίζονται τον «οβολό της χήρας και του ορφανού», αλλά και την περιουσία του λαού, με αδιαφάνεια και όρους κοσμικών αρχόντων.
Ας μη μας διαφεύγει, πάντως, πως μέσα στον Κλήρο (ανώτερο και κατώτερο) υπάρχουν πολλοί που πιστεύουν ότι ο Εφραίμ δεν έκανε κάτι λιγότερο ή περισσότερο από το καθήκον του, που είναι να φροντίζει και να μεριμνά για το μοναστήρι του.
Θυμίζουμε ότι ο Εφραίμ, μαζί με τον Αρσένιο, παρέλαβαν ένα «ερείπιο» και έφτιαξαν ένα λαμπρό Μοναστήρι, με 120 μοναχούς και μεγάλη περιουσία. Οι δραστηριότητες, όμως, των μοναχών και η ανάπτυξη του Βατοπαιδίου, προκάλεσαν το φθόνο άλλων καλογήρων, με αποτέλεσμα αυτή τη στιγμή το Όρος να είναι διχασμένο: άλλοι υπέρ και άλλοι κατά των «Βατοπαιδινών» -οι δεύτεροι θεωρούν ότι έφεραν τις «κοσμικές» μεθόδους στην Αγιορίτικη Πολιτεία.
Οι περισσότεροι κληρικοί, πάντως, λένε ότι «εν πάσει περιπτώσει ας πληρώσει ο Εφραίμ το μερίδιο της ευθύνης του. Αλλά, μόνος του τα έκανε όλα; Οι υπόλοιποι που τον βοήθησαν και ήταν μαζί του τι έγιναν;
Η Δικαιοσύνη θα πλήξει μόνο τον καλόγηρο, που δεν είναι δα και ο …Ιησούς Χριστός για να άρει τις αμαρτίες όλων»;
Μαρία Παπουτσάκη
aixmi.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου